Oldalak

2012. február 14., kedd

Székely káposzta másképp




 Nagyon régóta ismerem ezt az ételt, még a nagymamám is készítette, igaz gyerekkoromban nem rajongtam érte. Ma már viszont igazán kedvelem, és a család is szívesen látja az asztalon (még a 12 éves lányom is).
Amit én másképp csinálok: külön főzöm meg a pörköltet és a káposztát. Igaz így több szennyes edényt csinálok, de praktikus, mert aki nem eszi meg a káposztát, annak a pörkölt mellé csinálok egy kis köretet és nem kell külön főzőcskéznem.Mindig az adagnak megfelelően összekeverem, összeforralom és nagyon kitűnő ízt kapok.

            Pörköltrecept:                                                        Káposzta, ahogy én készítem:
1-1,5kg lapocka, dagadó, csülök                                          1-1,5 kg savanyú káposzta
3 fej hagyma                                                                            1 fej hagyma
1 fej fokhagyma                                                                     4-5 szelet füstölt szalonna

 só, bors                                                                                30 dkg sertés bőrke
darált paprika                                                                           erős paprika
ízlés szerint erős paprika                                                        csemege piros paprika
lecsó                                                                                         1 db tejföl
4 ek. étolaj                                                                                 3 ek. liszt

   Megdinsztelem a hagymát, üvegesre, mehet a kockára vágott hús. Miután
kiengedte a levét, visszapirítom, befűszerezem és felöntöm ha van, alaplével, ha nincs legalább annyi vízzel, hogy ellepje a húst. Miután elkezd forrni, beleteszem a ledarált fokhagymát és legalább fél üveg lecsót. Ha lehet jófajta házit, én augusztusban mindig rakok el , többfajta paprikából. Lassan főzzük. Pontos időt én nem adnék meg, mert ez a hústól függ. Ha egy agg korú sertést kaptunk ki, valamely okból, természetesen a főzési idő is több lesz.
Kóstoljuk mindenképp, már csak az ízesítés miatt is.
 Ha félig megfőtt, az eredeti recept szerint, beletehetjük a káposztát és azzal
főzzük készre, majd tejfölös habarással sűrítjük.       

  Én, mivel külön készítem a káposztát, újra hagymát pirítok, de most először szalonnacsíkokat teszek bele a lábasba és azon dinsztelem a hagymát. Megszórom piros paprikával, beleterítem a káposzta felét és erre teszem az alaposan letisztított, megmosott sertés bőrkét, majd jöhet a káposzta másik fele is. A tetejét is megszórom paprikával, sózom, beledobok 1-2 szárított, egész erős paprikát és felöntöm vízzel, legalább annyival , hogy ellepje. Ha megpuhul a káposzta és a bőrke tejfölös habarással besűrítem. A habarást akár el is lehet hagyni, a pörkölttel összekeverve, nincs nagy jelentősége és tejföl úgyis kerül  a tetejére. Jó sok tejföl :))

            

1 megjegyzés: